2011. október 13., csütörtök

2011.10.13.

Már megint az iskola. Még egy alternatív módszer jutott eszembe: az otthon tanulás. Elterjedtebb módja a magántanuló. Ebben nem igazán látok pluszt. Mért fizessek x db tanárnak azért amit az iskolában (többé-kevésbé) ingyen megkapok? Esetünkben semmi nem indokolja ezt az utat.
De ott van az otthon tanulás, amikor a gyereket a szülő tanítja otthon. Ez tetszik. Mielőtt az anyukám (és a férjem) az asztal alá esne ijedtében. Tetszik de nem akarom itthon tanítani a gyerekeket:
- mert nem vagyok úttörő alkat. Amerikában* sok éve kipróbált, kiépített rendszerben működik, aki így tanul/tanít nem nézik csodabogárnak. Ez a lehetőség ha kis hazánkban létezik is biztos nagyon gyerekcipőben jár. Ismerve a hazai viszonyokat tuti iszonyú utánajárás, papírmunka, engedélyezés szükséges hozzá. Nem én leszek aki ezt végigcsinálja. Ennyire nem tetszik és nem szívügyem, hogy a gyerekek itthon tanuljanak.
- mert nem vagyok pedagógus** alkat sem. Nem érzek magamban képességet, elhivatottságot, kedvet, hogy én tanítsam őket. Talán az írás, olvasás, számolási alap dolgok mennének de itt vége. Pont elég lesz nekem a házi feladatok levezénylése. Hogy tanítsam Ádámot egy kotnyeles két évessel a lábam alatt? Mégis mire/kire fog figyelni? Maja csak azért nem fog bölcsibe menni, hogy Ádámot taníthassam.
- és a leggyakoribb érv az otthon tanulás ellen a szocializáció. Biztos volt mindenkinek cikizős/gúnyolódós/borzalmas élménye a suliban. Kinek mi a határ az elviselhető és a borzalmas között azt is csak gyakorlatban lehet megtudni. Igen, én is szeretném megvédeni ettől őket de ez biztos helyes, mi van ha kilép a burokból? Akkor inkább kezdjük el kicsiben, tanulja meg kezelni az ilyen helyzeteket. Tanulja meg mi az amit el tudnak intézni egymás között és mi az amikor segítséget kell kérnie. Közösségben élni is meg kell tanulni, ez nem megy otthon.

* Már megint Amerika. Nekem igenis tetszik az ottani oktatási rendszer, már amennyi információm van róla. Biztos az sem tökéletes, de ami jó és működik, próbáljuk meg átvenni, alkalmazni. Ott elsősorban tanulni, információt gyűjteni és használni tanítják meg a gyerekeket. Sokkal gyakorlatiasabban oktatnak. Most komolyan, mi a fontosabb tudni a Föld összes országát és fővárosait fejből vagy az, hogy adjuk el magunkat egy állásinterjún? Melyikkel tudok pénzt keresni? A fővárosokat pedig elolvasom az atlaszban ha szükségem van rá.

** Szeretem, hogy sok gyerekem van, azt is szeretem amikor a barátnőm jön el a lányaival és lakásunkban több a gyerek mint a négyzetméter. De nincs az a pénz amiért én pedagógusnak állnék. Picit sem vágyom rá, hogy bármit is terv szerint tanítsak sok gyereknek. Számomra riasztó felkelteni a gyerek érdeklődését valami iránt amit szemmel láthatóan a háta közepére kíván. Ez nem az én utam, cserébe gyerekek százait mentem meg a tanulás megutálásától. Nagy tett mi? Szívesen tetszelgek a fényében! :-DDDDDDDD

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése